Przekonaj się sam!
Pozostaw wiadomość, a skontaktuje się z Tobą nasz dedykowany doradca.
Wyślij nam wiadomość
0/10000
Pozostaw wiadomość, a skontaktuje się z Tobą nasz dedykowany doradca.
W poniedziałek, około godziny 11:00, Polskę obiegła informacja o masowej awarii terminali płatniczych jednego z największych operatorów w kraju – firmy PayTel. Problem dotknął tysięcy sklepów, punktów usługowych i restauracji, uniemożliwiając klientom dokonywanie płatności bezgotówkowych.
Zgłoszenia o problemach napływały z całego kraju. Zarówno duże sieci handlowe, jak i małe, lokalne biznesy informowały o paraliżu. W mediach społecznościowych zawrzało – klienci i sprzedawcy dzielili się frustracją, a hasztagi związane z awarią szybko zyskiwały na popularności. To trochę tak, jakby ktoś nagle wyłączył XXI wiek i kazał wszystkim szukać gotówki w kieszeniach.
Firma PayTel potwierdziła wystąpienie awarii, informując, że jej „inżynierowie intensywnie pracują nad rozwiązaniem problemu”. Przyczyna usterki nie została jeszcze oficjalnie podana, jednak spekuluje się, że mogło dojść do błędu w infrastrukturze sieciowej lub problemu z oprogramowaniem po stronie centrum rozliczeniowego.
Po kilku godzinach intensywnych prac, około godziny 14:30, operator poinformował o stopniowym przywracaniu funkcjonalności terminali. Mimo to, incydent ten po raz kolejny pokazał, jak bardzo współczesna gospodarka jest uzależniona od cyfrowych systemów płatności i jak dotkliwe mogą być skutki ich niedostępności.
Pozostaje mieć nadzieję, że firmy odpowiedzialne za infrastrukturę krytyczną wyciągną z tej lekcji wnioski, bo następnym razem klienci bez gotówki mogą być mniej wyrozumiali.
To już druga taka awaria w Polsce w krótkim czasie – wcześniej terminale eService odmówiły posłuszeństwa. Ataki na infrastrukturę krytyczną, takie jak cyberatak na europejskie lotniska, pokazują, że podobne przestoje mogą być również wynikiem działań hakerów.
Źródło: Business Insider Polska
Aleksander

Dyrektor ds. Technologii w SecurHub.pl
Doktorant z zakresu neuronauki poznawczej. Psycholog i ekspert IT specjalizujący się w cyberbezpieczeństwie.
Wielu Polaków przeżyło cyfrowy detoks, gdy w miniony weekend padły terminale płatnicze w całym kraju. Oficjalnie to „problemy techniczne”, ale w kuluarach mówi się o cyberataku.
W sobotę 13 września w Polsce doszło do masowej awarii terminali płatniczych firmy eService, która uniemożliwiła płatności kartą i BLIK-iem w wielu sklepach. Choć początkowo obawiano się ataku hakerów, ministerstwo cyfryzacji uspokoiło, że problem miał charakter techniczny.
Globalna awaria AWS, z epicentrum w US-EAST-1, sparaliżowała dziś tysiące usług. Od Slacka i Zooma po Fortnite i banki – internet wziął przymusowe wolne. Winny: DNS.
Ładowanie komentarzy...